Spring over hovedmenu

Ledelse

Tværgående forskning | Ledelse

69,8 procent af lederne på danske arbejdspladser oplever, at arbejdet i meget høj eller i høj grad giver dem selvtillid og arbejdsglæde.

Kilde: Arbejdstilsynet.

 

Ledelsen har stor betydning for, at medarbejderne trives og har et sundt og sikkert arbejdsmiljø. Her finder du både viden og værktøjer om ledelse.

Om ledelse

Ledelsen skaber rammerne for, hvordan medarbejderne løser deres opgaver. Det er vigtigt for samarbejdet om opgaveløsningen og for medarbejdernes trivsel. Ledelsen spiller også en vigtig rolle i den lokale arbejdsmiljøindsats, hvor lederen og medarbejderne i afdelingen i fællesskab identificerer og løser problemer i arbejdsmiljøet. Samtidig er det vigtigt, at lederen selv trives i jobbet, så han/hun kan udfylde sin rolle på den bedst mulige måde.

Hvad er god ledelse?

God ledelse er kendetegnet ved høj ledelseskvalitet. Det betyder blandt andet, at man som leder sætter en klar retning og skaber motivation og trivsel blandt sine medarbejdere. På den måde er lederen med til at skabe klare rammer og hjælpe medarbejderne, så de kan håndtere de krav, der er i arbejdet.

Forskning fra NFA viser blandt andet, at en positiv ledelsesadfærd kan være med til at mindske risikoen for psykiske lidelser som depression og angst. Positiv ledelsesadfærd dækker blandt andet over, at lederen tager sig tid til at engagere sig i medarbejderens faglige udvikling, og at lederen er i stand til at forklare arbejdspladsens mål.

  • Ledelsen på en arbejdsplads har stor betydning for medarbejdernes trivsel og sygefravær. Forskning fra NFA viser blandt andet, at

    • risikoen for langvarigt sygefravær er lavere, når medarbejderne oplever høj ledelseskvalitet.
    • høj ledelseskvalitet øger chancerne for, at medarbejderne trives i deres jobs og mindsker risikoen for, at medarbejderne udvikler mentale helbredsproblemer over tid.
    • høj ledelseskvalitet understøtter en god og effektiv opgaveløsning på arbejdspladsen.
  • Ledelsen spiller en vigtig rolle i den lokale arbejdsmiljøindsats. Det gælder især den nærmeste leder, der på mange måder er med til at sætte rammerne og motivere medarbejderne til at byde ind og bidrage til indsatsen. NFA’s forskning viser blandt andet, at

    • medarbejdernes vurdering af ledelseskvaliteten hænger tæt sammen deres vurdering af arbejdsmiljøkompetencen i afdelingen – dvs. lederens og medarbejdernes evne til i fællesskab at identificere og løse problemer i arbejdsmiljøet i afdelingen.
    • høj arbejdsmiljøkompetence fremmer et godt psykosocialt arbejdsmiljø, god opgaveløsning og medarbejdernes trivsel.
  • Lederne beretter selv om lange arbejdsdage og stor arbejdsmængde. De vurderer samtidig, at de har høj indflydelse i arbejdet. Lederne oplever at have mening i arbejdet og udtrykker stor tilfredshed med jobbet. Så det tyder på, at ledere har travle, lange arbejdsdage, men at en stor del af dem trives på mange områder.

    Det er især den sociale støtte fra lederkolleger, egne ledere og underordnede, der har betydning for ledernes trivsel. Deres oplevelse af indflydelse i arbejdet bidrager også til, at de trives og har mulighed for at håndtere de krav, der hører til lederjobbet. Men ledere kan også opleve ensomhed i deres job. Det er derfor vigtigt, at man både som lederkollega og medarbejder er opmærksomme på hinandens trivsel og løbende støtter hinanden.

Forskning om ledelse

Få inspiration til ledelse

Seniorforsker Thomas Clausen

Seniorforsker Thomas Clausen

Ledelse er helt centralt for et godt psykisk arbejdsmiljø. God ledelse øger chancerne for, at medarbejderne trives, at sygefraværet er lavt og for, at ledere og medarbejdere kan samarbejde om at finde effektive løsninger på problemer i arbejdsmiljøet.


Anden tværgående forskning