Spring over hovedmenu

Det Psykosociale Forebyggelseshierarki

Det psykosociale forebyggelseshierarki skal gøre det lettere for arbejdspladser at navigere i, hvilke slags løsninger der er de mest effektive til at løse problemer i det psykosociale arbejdsmiljø.

Det psykosociale forebyggelseshierarki hjælper med at prioritere indsatser til forebyggelse og håndtering af problemer i det psykosociale arbejdsmiljø.

Værktøjet er målrettet ledere, arbejdsmiljørepræsentanter, arbejdsmiljø- og HR-professionelle.

Modellen lægger op til, at man arbejder med flere forskellige typer af indsatser og kombinerer løsninger, der er rettet mod både et organisatorisk og individuelt plan. Samtidig fremhæver modellen organisatoriske indsatser, som har bred og bæredygtig effekt og tager hånd om problemernes rod. Det illustreres i modellen ved, at de organisatoriske løsninger er placeret øverst i hierarkiet.

”Det kan kvalificere løsninger, så beslutningerne ikke alene træffes ud fra, hvad man tror kunne virke. Samtidig giver det mulighed for at være opmærksom på ikke altid at ty til den samme slags løsning”

- Asta Kjærgaard, ph.d.-studerende


Oversigt over Det psykosociale forebyggelseshierarki

Sådan bruger du værktøjet

Den helt simple version:

Trin 3

Orienter jer i Det psykosociale forebyggelseshierarki og stil jer selv spørgsmålet; hvor ligger vores løsninger – kan vi få dem højere op?

Trin 2

Brainstorm på løsninger - gerne sammen i arbejdsmiljøorganisationen med inddragelse af både ledere og medarbejdere.

Trin 4

Aftal og implementér løsninger – vær realistisk omkring, hvad i kan udføre i praksis.


Eksempler i praksis

Forskerne bag Det psykosociale forebyggelseshierarki har set nærmere på ni arbejdspladser, som har arbejdet med Arbejdstilsynet i et aftale-forløb.

Her er en række eksempler på arbejdspladsernes udfordringer, og hvilken effekt deres tiltag havde. Eksemplerne giver dig et indblik i hierarkiets forskellige niveauer.

  • Udfordring: Gentagne klager over arbejdspres i en afdeling.

    Tiltag: Ledelsen fjernede opgaver, som ikke var kerneopgaver.

    Effekt: Reduceret sygefravær og forbedret trivsel.

    Niveau 5 - Fjern årsagen/problemet

  • Udfordring: Uklar rollefordeling i team.

    Tiltag: Workshops hvor medarbejdere og ledere sammen omstrukturerede teams til mindre grupper.

    Effekt: Bedre samarbejde og færre konflikter.

    Niveau 4 - Ændr arbejdet

  • Udfordring: Stress blandt enkelte medarbejdere.

    Tiltag: Tilbud om individuel terapi.

    Effekt: Effekt for den enkelte, men årsagen – arbejdsbyrden – var uændret.

    Niveau 1 - Understøt den enkelte


Gode spørgsmål til indsatser på jeres arbejdsplads

  • Har vi forstået, hvad der forårsager belastningen?
  • Har vi overvejet, hvordan vi kan ændre organiseringen af arbejdet?
  • Bruger vi flest ressourcer på at støtte den enkelte, frem for at ændre på noget i selve arbejdet?
  • Kan vi løfte indsatsen ét niveau op?

Sådan blev værktøjet til

Værktøjet er udviklet ved at undersøge tidligere forskning om, hvordan man bedst løser arbejdsmiljøproblemer – både gennem organisatoriske tiltag og indsatser rettet mod den enkelte medarbejder. Det gjorde forskerne ved at foretage en bred gennemgang af litteraturen om effektive arbejdspladsinterventioner, der har til formål at forbedre det psykosociale arbejdsmiljø.

For at indsamle relevante studier anvendte forskerne en fleksibel og iterativ tilgang inspireret af et scoping review. På den baggrund har de tilpasset det såkaldte kontrolhierarki (HOC) udviklet af den amerikanske arbejdsmiljømyndighed NIOSH, så det nu kan bruges til at håndtere psykosociale arbejdsmiljøproblemer.

Den nye model er efterfølgende blevet afprøvet i praksis gennem en kvalitativ undersøgelse af ni virksomheder, som havde gennemført et aftaleforløb med Arbejdstilsynet.

Projektet er støttet af Arbejdstilsynet.

Læs nyheden om, hvordan forskerne kom frem til det nye hierarki


Yderligere oplysninger